Kirjoittaja Aihe: SOTE-ketju  (Luettu 290 kertaa)

Oili Harjula

• Moderaatori
  • Aloittelija
  • Puoluesihteeri
SOTE-ketju
« : Huhtikuu 01, 2018, 03:33:18 ip »
Tämä on voimakas kannanotto suunniteltuun SOTEEn, ja se on asettumista SOTEn kannalta ns. poliitisesti vasemmalle, koska suunniteltu SOTE on todennäköisesti tappiollinen ihmisille joilla ei ole rahaa lähteä hoidattamaan itseään aina setelit kourassa-mentaiteetilla. Julkista terveydenhuoltoa  romutetaan  kovasti, (SOTEssa hoitopaikat vähenevät jukisessa, työntekijöitä vähennettäsiin yms,  ja työttömys lisääntyy joten ei ole oikein)  ja tuo valinnavapaus toisi ongelmia mm. niille joilla ei todellakaan ole varaa  valita hoitopaikkaa koska valinnanvapaus todennäköisesti maksasi paljon enemmän. Palvelua saa jos on rahaa, mutta kun enenevässä määrin näyttää siltä ettei suurella yeisöllä (mm. köyhillä joita on paljon Suomessa ja jotka sairastuvat myös helpommin) ole sitä. Hoito pitää olla laadukasta myös julkisellakin puolella (se on nyt sitä todella hyvin) ja sitä ei voi alentaa eikä romuttaa. Ja niiltä joilla ei ole rahaa, joutuu kunta kuitenkin maksuja maksamaan, ja se taas lisää veroja, ja velka kasvaa edelleen.

SOTE  taitaa todella olla rahastusta ihmisten terveydellä ja sairastumisella. Ei "me" niin voida tehdä. Ihmiset sairastuvat siitä elämästä minkä päättäjät heille luovat. Ja päättäjät ovat luoneet ihmisille tällä hetkellä elämää  -juokse kovaa, kilpaile, saavuta- joten kyllähän se voi sairastuttaa tuommoinen meininki. Jos voisi hetkenkin levätä oravanpyörässä (varakkaat voivat näin tehdä hyvin) niin se olisi ihanne. Vaan mm. aktiivmalli luo kyllä aivan toisenlaisia tilanteita olen tätä mieltä. Eli SOTE (Raha) käyttäisi hyväksi ihmisiä joille  -juoksu/kilpailu- elämä on luotu

Olen myös sitä mieltä että ”me” voidaan elää niinkin ettei me sairastuta; vaikutaa myös itse omaan tilamme aina tässä mielessä, mutta suuremassa määrin ihmiset eivät niin tee. Ei ole aikaa; työ ja elämä vaatii todella omat tilansa. Miten aika jaetaan, onkin suuri kysymys. Ihmisten ajankäyttöä voidaan hallita mm. median kautta; kulutusmainontaa tietyllä mentaliteetilla joka on nykysin voimakasta, joten tässähän maailma voisi uudistua.   Talous kohoaa kyllä hyvin tekemällä myös ihmisille mielekkäitä  ja hyvää terveyttä edistäviä ohjelmia. (Vaihtoehto SOTElle)

SOTE on vanhan maailman korostamista ja rahan tuomista sinne missä pitää vaan välittää.  Raha on palvelija/väline, ei suinkaan itsetarkoitus. Yo kommentti siitä että raha voidaan asettaa myös välittämään todella, on se tie mikä parantaa.

Yksi asia myös minkä voisi nyt todella tuoda elämän mentaliteettiin ovat vaihtoehtohoidot, joita monessa Euroopan maissa toteutetaan ja käytetään varsinaisen terveydenhoidon rinnalla paljon  Mikä pahuus olisi siinä että ihmisen tila tasapainottuu ilman lääkkeitä. Ei niin mitään pahaa, päinvastoin.

Ihmiset, komemntoikaa paljon SOTE-asioita, ja TARKISTAKAA.

(p.s. vaikka aprillipäivänä kirjoitettu ei ole aprillia)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2018, 04:25:41 ip kirjoittanut Oili Harjula »
"maailmanrauha alkaa yhdestä ihmisestä, jolla on sydämen ja mielen rauha, ja sitten seuraavasta ja sitä seuraavasta"

http://oilianneli.simplesite.com/

https://oiliharjula1952.blogaaja.fi/

Oili Harjula

• Moderaatori
  • Aloittelija
  • Puoluesihteeri
Vs: SOTE-ketju
« Vastaus #1 : Toukokuu 21, 2018, 11:04:38 ap »
Lisää  SOTEn seurauksista.

Yhteiskuntamme on rakennettu todella vaan rahalle, siis Suomen yhteiskunta jossa aina kuitenkin on huolehdittu siitä, että ne joilla ei niin paljon rahaa ole, eivät menettäisi mahdollisuuksiaan lisätä turvallisuuta tässä mielessä. Nimittäin SOTE rakentaa eriarvoista yhteiskuntaa mitä ajatella saattaa, eikä siitä oikeastaan puhu edes oppositio kovinkaan suuresti, koska myös heillä ovat omat edut kyseessä. Yhtäkään äänestäjiä ei voi menettää?

Kerron esimerkin, taaskin itsestäni ;) Viikkoja olen pohtinut miten voisin suoriutua sairalajakson laskusta sitä mitenkään edelleenkään ratkaisematta, koska tuloni jäävät sen verran pieniksi, etten todellakaan voi maksella mitään ylimääräistä. Mutta jos lähden tuonne KELAan esittämään laskuja tapahtuu seuraavaa: Ensinnäkin KELA katsoo tuloni, ja sitten he katsovat myös asumistukeni määrää, joka lasketan TULOKSI; ja ylittyy reippaasti tulot.  Eikä tässä kaikki. Asunnon vakuusmaksu jonka olen maksanut vuokratessani asunnon, katsotaan minulle OMAISUUDEKSI, joka viimeistään sulkee pois kaikki tuet KELAsta. Siis KELA ei auta minua aikä muita kaltasiani. Kuka on tässä auttaja? Ei ole ketään.

No, kaikkien niiden laskut jotka eivät kykene suoritumaan mm. sairaalamaksuista, menevät perintään ja ulosottoon, josta seuraa se hankaluuksia,  ja se että työllisten verot nosevat nousemistaan yhä vaan. Eli  he jotka ovat äänestäneet tämän systeemin toimintaan, he maksavat jutut lisääntyvinä veroina. Ja kun KELA taas maksaa yksityisille palveluntuotajille; mm. kuntouttajille suuria summia, koska julkinen terveydenhuolto on ajettu jo melko alas, ovatkin rahat KELAstakin jo huvenneet. Köyhä ei rahoja saa. Yksityisyydellä ei sinänsä ole pahaa, mutta julkinen hoitaisi edullisemmin, lisäisi työpaikkoja, eikä velka ja verot nousisi kovin suuriksi. Yksityinen toimija ei juuri palkkaa väkeä kuin sen verran että jotenkin pärjää. Taxikin kuuluvat KELAn suurasiakkaisiin.

Eli se on niin että ”sinä työssä oleva maksat aina vaan lisää, koska KELA maksaa yksityisele palveluntuotajalle, mutta varattoman juttuja KELa ei maksa”. Ehkä olen väärässä, mutta en ole.

Kysynkin että se joka näitä systeemejä rakentaa, onko hän koskaan katsonut näitä juttuja havahtuen todellisuuteen?  No ei varmaan, koska hän mitä ilmeisemmin on hyvätuloinen virkamies, jonka tehtäviin ei kuulu seurata kansan rahavirtoja.

Alkaisin palata mitä pikimmin systeemiin, jossa mm. saisi hoitoa, mutta emme joutuisi rahavaikeuksiin, emmekään yleensäkään vaikeuksiin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2018, 11:07:42 ap kirjoittanut Oili Harjula »
"maailmanrauha alkaa yhdestä ihmisestä, jolla on sydämen ja mielen rauha, ja sitten seuraavasta ja sitä seuraavasta"

Anita Saarinen

• Admin
  • Aloittelija
  • Muutospuolueen puheenjohtaja
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2018, 10:22:30 ap »
Näinhän se menee Oili.

Itse juuri sairaalasta kotiutuneena tuli huomattua sekä itse hoidolliset ongelmat että nämä maksut. 500 euron laskua odotellessa...  ::)

Oili Harjula

• Moderaatori
  • Aloittelija
  • Puoluesihteeri
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2018, 10:11:31 ap »
Näinhän se menee Oili.

Itse juuri sairaalasta kotiutuneena tuli huomattua sekä itse hoidolliset ongelmat että nämä maksut. 500 euron laskua odotellessa...  ::)

Siinä on maksamista, mutta toipumista!